(maidoton, gluteeniton, munaton, soijaton)

Proteiinipatukassa on paljon proteiineja.  Sen voi nauttia hyvin välipalaksi tai treenin jälkeen. Useimmiten niissä on vaikuttavana aineena maitoproteiini tai soijaproteiini. Nämä eivät monen ruokavalioon nykyisin kuulu, joten on haastavaa löytää kaupasta itselleen sopivaa tuotetta. Toisaalta ne ovat usein olleet jo pitkään kaupan hyllyssä ja käyneet teollisen prosessoinnin läpi. Kun haluan suosia prosessoimatonta ruokaa, teen itse omat patukkani ja juuri sellaisia, mitä mieleni tekee.

Tykkään siemenistä ja pähkinöistä, jotka ovat hyviä kasviproteiinin lähteitä. Makeutuksen voi valita eri kuivahedelmävaihtoehdoista ja/tai luonnon makeutusaineista. Jos kärsit hiivaongelmasta tai haluat sokerittoman vaihtoehdon, jätä kuivat hedelmät ja sokeri pois. Korvaa sokeri marjajauheella (esim. lucuma) tai proteiinijauheella (esim. riisi tai hamppu), kuivat hedelmät toisella annoksella pähkinöitä. Voit joutua tällöin lisäämään enemmän vettä loppuvaiheessa, jotta saat massan sopivan kiinteäksi.

Tässä reseptissä voit vaihdella siemeniä ja pähkinöitä mieltymystesi mukaan. Voit myös hyödyntää pohjaa tuorekakkujen leivonnassa. Suosi luomua ja valitse lempimakusi!

Resepti:

½ dl tahinia
2 rkl kylmäpuristettua kookosöljyä
2 rkl jotain näistä: intiaanisokeri, kookossokeri, steviajauhe (1rkl, on aika makea), marjajauhe (esim. lucuma) tai proteiinijauhe (riisi, hamppu)
½ dl rusinoita, taateleita, viikunaa tai luumua
½ dl auringonkukansiemeniä
½ dl kurpitsansiemeniä, seesaminsiemeniä tai hampunsiemeniä
½ dl pekaani-, hassel-, cashew- tai saksanpähkinöitä, manteleita
1 dl  tattarihiutaleita, kvinoahiutaleita tai kaurahiutaleita
3–5 rkl kylmää vettä (tai 3 rkl vettä ja 2 rkl agavesiirappia tai juoksevaa hunajaa)

Tarvitset myös leivinpaperia sekä tarjottimen tai alustan.

Ohje:

1.      Lämmitä kookosöljy lämpimässä vesihauteessa juoksevaksi.

2.      Jauha pähkinät, siemenet, kuivat hedelmät blenderissä karkeaksi rouheeksi.

3.      Sekoita tahini, kookosöljy + sokeri kulhossa.

4.      Lisää tahinin joukkoon rouhe, valitsemasi hiutaleet ja vesi (+ agavesiirappi tai hunaja).

5.      Painele lusikalla tai puristele käsin kiinteäksi massaksi.

6.      Kumoa massa alustalle leivinpaperin päälle.

7.      Tee massasta n. 1,5 – 2 cm paksuinen neliö.

8.      Jähmetä pakastimessa n. 1 h tai laita jääkaappiin 3-4 tunniksi.

9.      Leikkaa kovettunut massa terävällä veitsellä haluamasi kokoisiksi neliöiksi esim. 16 osaan.

10.   Proteiinipatukkaneliöt ovat valmiita tarjoiluun.

11.   Säilytä jääkaapissa.

Kuvan reseptissä käytin: kookossokeria, auringonkukan- ja seesaminsiemeniä, pekaanipähkinöitä, ¼ dl rusinoita, ¼ dl viikunoita ja agavesiirappia. Proteiinia yhdessä neliössä on n. 2,5 g. Rasvaa toki sitäkin enemmän, mutta hyvää sellaista.

Vinkki: makuelämyksiä saat myös, kun lisäät massantekovaiheessa jotain näistä

– ceylon kaneli
– luonnollinen vaniljajauhe
– carobjauhe
– kuivatut marjat
– lakritsijuurijauhe tai -uute
– raakakaakaonibsit

Nam, nam ja nam!

FLT Ravintovalmentaja®
Vilma Kohonen